دنیای تکنولوژی

فواید بازی‌های موبایل برای مغز

تا به امروز بدون شک بازی های کامپیوتری و بازی‌های قابل اجرا بر روی دستگاه‌های موبایل به عنوان یکی از سرگرم کننده ترین تفریحات ممکن شناخته میشوند، با این وجود نقد‌های زیادی بر اثر منفی این بازی‌ها توسط بسیاری از محققان منتشر شده است. این بار کالاگجت به سراغ فواید بازی‌های رایانه ای رفته تا به شما نشان دهیم علاوه بر سرگرمی، مغز و حافظه شما در حال رشد و تقویت است، پس با خیال راحت این مقاله را با بزرگتر‌ها به اشتراک بگذارید. مهارت‌هایی مثل مهارت حل مسئله یا مواجهه با شکست تجربه مهمی را برای شما میسازد.

 

 

۱) تقویت حافظه

شواهد بسیاری وجود دارد که نشان میدهد بازیکنانی که روزانه سرگرم بازی های سه بعدی میشوند حافظه آنها رشدی حدودا ۱۲ درصدی خواهد داشت، درست همین مقدار کاهش قدرت حافظه را در سنین بین ۴۵ تا ۷۰ سالگی تجربه خواهید کرد. پس اگر میخواهید حافظه ای قوی داشته باشید سراغ بازی‌های سه بعدی بروید چرا که بازی های دو بعدی هیچ پیشرفتی در حافظه شما به وجود نمی آورند.

 

۲) یک مغز چند بعدی

حتما به این موضوع فکر کرده اید که خانم ها میتوانند چندین قعالیت را به طور همزمان در مغز خود پردازش کنند و آنها را با هم به نتیجه برسانند، این مهارت نیازمند تمرین و تقویت مغز میباشد. با توجه به مطالعات انجام گرفته در سال ۲۰۱۳ بر روی بازی‌های رایانه ای سه بعدی، پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که انجام این بازی‌ها در یک بازه‌ زمانی یک ماهه، توانایی فرد را در انجام همزمان چند کار افزایش می‌دهد. این افزایش توانایی در افراد ۲۰-۷۰ ساله دیده شده است و جالب است بدانید که عملکرد افراد بالای ۶۰ سال از جوانان ۲۰ ساله‌ای که اصلا بازی نمی‌کردند بهتر بوده است.

 

 

۳) پردازش سریع تر اطلاعات در مغز

بازی‌های رایانه ای دارای یک نظام جریمه و پاداش هستند که با توجه به عملکرد شما در مواجهه با محرکات مختلف و واکنشی که نسبت به آنها از خود نشان میدهید، شما را تشویق یا تنبیه میکنند. همین روش باعث میشود تا مغز شما برای دریافت پاداش‌های بیشتر و در واقع ترشح دوپامین، بیشتر تلاش کند، در نتیجه سرعت واکنش شما به داده هایی که دریافت میکنید افزایش میابد و این موضوع در زندگی روزمره و هنگامی که باید بتوانید از این مهارت استفاده کنید نتیجه ای حیرت انگیز خواهد داشت. به عنوان مثال در هنگام رانندگی که مداما داده های متفاوتی را دریافت و پردازش میکنید و کوچکترین تعلل یا ضعف در واکنش به محرکات، منجر به رخ دادن حادثه میشود، بازیکنان از عملکرد بهتری برخوردار  هستند.

 

پس با خیال راحت اما کنترل شده و به دور از افراط، از بازی کردن لذت ببرید و اگر فرزندی دارید که نگران بازی کردن آن هستید به این فکر کنید که این بازی‌ها فوایدی هم برای آنها دارد که میتواند به رشد و پیشرفت آنها در آینده کمک کند.

منبع : psychologytoday.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *